Kun kännykkä ja netti ovat saatavissa, on minun vaikeaa olla ilman. Kyllä se suututtaa, ku menee tietokoneelle eikä netti toimikaan!

Kun sinne haluaisi niin kovasti! Kotona saattaa välillä olla todella tylsää, jolloin helposti myös iskee tyhjyyden tunne. Netti on silloin tekemistä ja ajanvietettä.
Jos kuitenkin lähden paikkaan, jossa ei edes ole tietokonetta ja on koko ajan itsestään selvää, etten pääse nettiin, ei se ole niin suuri ongelma.
Olen huomannut, etteivät tärkeät vastaukset välttämättä löydy koneelta. Aikaisemmin, kun olin masentunut ja epätoivoinen, yritin aina löytää vastausta ja apua netistä. Eihän sitä löytynyt. Netti on kuitenkin hyvä tapa etsiä esim. lääkäripaikka ja puhelinnumero, jolloin avun hakeminen helpottuu.
Ilman kännykkää pärjääminen on kyllä paljon vaikeampaa! Itselläni ei esimerkiksi ole muuta herätyskelloa, joten olin kyllä vähän paniikissa, kun kerran unohdin kännykän töihin. Miten minä nyt herään seuraavana aamuna ajoissa? Sitten keksin, että soitan jollekin ja pyydän soittamaan aamulla minulle... kunnes tietysti tajusin, ettei minulle voi soittaa.
Uskon, että maailma kuitenkin toimisi ilmankin kännyköitä. Toimihan se ennenkin. Tarvitsisi vain vähän aikaa sopeutumiseen. Kuten kotipuhelimet ja puhelinkopit takaisin!
Omaan kommunikointiini nämä vaikuttavat sillä tavalla, että annan itselleni luvan olla pelkuri. Jos en ole vähään aikaan pitänyt ihmiseen yhteyttä, on helpompaa mailata kuin soittaa. "Olet tärkeä" on helpompi kirjoittaa kuin sanoa päin naamaa. Joskus olisi ehkä hyvä lähteä pyörällä polkemaan sinne kaverin luo puhumaan asioita.
Toisaalta, jos on masentunut tai ahdistunut, ei sitä lähtisi pyöräilemään. Tapanani on ajatella "parempi tekstiviesti kuin soittamaton soitto, parempi maili kuin kirjoittamaton kirje".