Etusivu Arvokeskustelu Arvosanastoa Kirjakauppa Yhteystiedot
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Velka  (Luettu 842 kertaa)
Martti Puohiniemi
Ylläpitäjä
Täysjäsen

Profiili Sähköposti
« : 14.01.09 - klo:15:57 »

Mitä olet mieltä luottokorteista, pikavipeistä, asuntolainoista ja velasta yleensä?
tallennettu
hedwig
Tulokas
*

Profiili
« Vastaus #1 : 30.01.09 - klo:21:52 »

Velkoja on liian helppo saada. Moni voi ylivelkaantua. Kohtuullisen asuntolainan ymmärän ja ehkä autolainankin tms., mutta pikavipit ja kaikenmaailman luottokortit joutaisivat sanonko minne. Vanha sanalasku pitää paikkansa: velka on veli otettaessa ja veljenpoika maksettaessa.
Myönnän olleeni joskus aivan ylivelkainen ja olen ikikiitollinen saatuani uuden elämän mahdollisuuden. Säälittää vain ne monet, jotka yhä painivat sellaisten ongelmien kanssa. Mitä isompia velkasummia mielessään pyörittelee, sitä pienemmille ne tuntuvat. Ihminen turtuu summiinkin. Rahan arvo jotenkin hämärtyy.
tallennettu
kuningas
Jäsen
**

Rex non potest peccare

Profiili
« Vastaus #2 : 03.02.09 - klo:18:07 »

Pikaluotot pitaisi ehdottomasti kieltaa. Luottokortin kaytossa pitaa olla varovainen, ettei kayta liikaa maksukykyynsa nahden. Itse kaytan luottokorttia paaasiassa nettiostoksiin ja ulkomailla. Muut velat ml. asuntolaina ovat erittain hyvia, silla muuten esim. asunnon ostaminen olisi melko mahdotonta melkein kaikille. Ja se taas vaikuttaisi talouselamaan erittain paljon. Se voisi olla hyva ympariston kannalta, koska taloja rakennettaisiin paljon vahemman, mutta toisaalta ei ostettaisi uusia autojakaan ja se taas kuormittaisi ymparistoa. Lieveilmiona olisi varmaankin myos pimeat lainamarkkinat.
mielenkiintoinen sivu: http://http://euroetana.blogspot.com/
tallennettu
Toni
Tulokas
*

Profiili
« Vastaus #3 : 10.02.09 - klo:18:36 »

Luottokortit ovat mielestäni ihan hyvä asia. Esimerkiksi huoltoasemaketjun luottokortti on hyvä sellaiselle, joka haluaa maksaa bensansa vain kerran kuussa. Toisaalta taas pankin luottokortti on minulle ainakin sellainen, jota en kyllä ottaisi. Silloin yleensä sortuisin ostamaan kaupoista erilaisia heräteostoksia ja kuukauden lopussa huomasin luottokorttilaskusta, mitä olen oikein kortilla tehnyt. Pidän siitä, kun maksaa pankkikortilla, pystyy kokoajan seuraamaan tilin rahatílannetta.

Pikavipit taas ovat erittäin huono asia. Useat ihmiset ottavat pikavippejä, eivätkä välttämättä tiedä, kuinka paljon enemmän joutuvat siitä maksamaan.
tallennettu
Nasu
Jäsen
**

Älä ota sitä vakavasti

Profiili
« Vastaus #4 : 12.03.09 - klo:12:02 »

Olen onnellinen, että velkoja saa. Esim. nyt on tulossa pakollinen remontti asuntoomme ja siihen menee sen verran rahaa, että ei ihan heti takataskusta löydy tahi säästötililtä Vaikenee

Pikavipitkin voivat pelastaa hädästä, vaikka niiden korot ovat kauhistuttavat. Mutta ennemmin pikavippi, kuin että vaikka lemmikki jää ilman hoitoa odottamattoman menoerän takia. Tietysti jonkinlainen summa pitäisi olla tallessa sellaisia menoja varten, mutta aina ei voi suunnitella niin tarkkaan elämää. Jokin raja pitäisi pikavippien korkoihinkin saada kyllä...

Vastuu raha-asioista on loppujen lopuksi ihmisellä itsellään. Paljon on ylivelkaantuneita, mutta miten heidät sitten saisi ymmärtämään rahan arvon? Tuntuu aika turhalta, kun julkisuudessakin velat ohitetaan olankohautuksella ja 'kaikillahan näitä ulosottoja on' -asenteella...
tallennettu
Jomppeli
Jäsen
**

Profiili
« Vastaus #5 : 02.06.09 - klo:19:07 »

Minulla ei ole velkaa sentin senttiä. Säästöjä päinvastoin on jonkin verran. Nykyisellään velan otto on helppoa , ja korotkin ovat matalalla. Pikavippejä en suosittele kenellekään. Nythän onneksi niiden saamisen ehtoja ollaan tiukentamassa. Eipähän kenenkään tule kännipäissään otettua mahdottomia lainoja, joiden maksu vie perikatoon.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: